A POMÁZ KÖRÜL-BELÜL Teljesítménytúra hivatalos oldala

Ide próbálom összegyűjteni és felrakni mindazt ,ami a túrával kapcsolatos. (pfujjj reklámok)

A bejárás hírei:

A budakalászi bozótost rendbe raktuk, járható.

A Majdán-nyereg előttről  levezető elektromos vezeték alatti keskeny dzsindzsás helyett 300 m-en keresztül kb. 20 méter széles irtás van. az irtást kezdi visszahódítani az akác. Kicsit itt is metszettünk, de figyeljétek  majd a szalagozást!

A Bölcső-hegyre menő részen újrafestettük a zöld hsz-t

A Bölcső-hegy után a zöld háromszög a kötelező útvonal.

A  Cseresznyés-árok jól futható! A belógó gallyakat, az elszáradt csonkokat eltávolítottuk.  Az árkot a sárga sávval összekötő rövid szakasz sajnos nincs a legjobb állapotban, de jól járható.

A Kőhegyről levezető szakasz karbantartása is megtörtént.

Újabb  konkrét részletek a szalagozás után várhatók.

Lujó

A túra folyamán biztosan lesz víz a 11-es útnál, Margitligeten, a Szurdokban és persze a Szentkút és Lajosforrás is vízvételi hely.
A 28 km -esek számára a Domini-forrás vízvételi hely a Holdvilág-árokban.

A Kárpát- forrásból is folydogált a víz, de a Kármán-forrással nem érdemes kísérletezni.
 A kőhegyi menedékház a tervek szerint limonádét biztosít számunkra. KÖSZÖNJÜK!
A többi pontra is próbálunk valamennyi vizet kivinni, de ennek folyamatosságára nincs garancia. A legkönnyebben megoldható a Csikóvári-ny.  (Pörgelóc) pont vízellátása.

A budakalászi rét májusban még jól járható volt, de mostanra elég nagy a dzsindzsa.  Valamennnyire megvágtam, de azért a romantika kedvéért hagytam is.Kacsintás A másik ilyen szakasz a Majdán-nyereg alatti elég jól járható. Sőt túl jól! Rosszall

A sötétben (8 óra után) beérkező hosszútávosokat kérem, ne feledkezzenek el világításról és láthatósági mellény viseléséről a város határán az aszfaltos út mellett gyalogláskor.
A helyi rendőrséggel történő egyeztetéskor ígéretet kaptunk arra, hogy a nap folyamán többször is ránéznek a MűvHáz előtt parkoló autókra.

Végül a szokásos "meglepetést" a szokásos minőségben idén is tálaljuk a célban. A lassabbaknak esetleg már a Szurdokban is.

2014. 08. 12.

Bejárás hírei

Az egész erdő tele van gombával, legalább egy mázsa penészes Vargányát láttam. Vigyázat, hihetetlenül sok mérgesgomba van!!!

Azok, akik az elmúlt években is résztvettek pár kisebb változást vehetnek észre: a Majdán-nyereg utáni elektromos vezeték alatt a bozót 20 m szélesen kiirtva, Csobánka után a hosszútávosok mellől hiányozni fog a bokorsáv, nehezebb észrevenni a letérőt a patak felé. Kék sáv lezárt ága ismét járható Sikáros előtt. A tábor után ahol a kék + elindul felfelé, egy magyarul nem tudó cserkészcsapat táborozik, a Bölcső hegyről ajánlatos a zöld hsz-en végigmenni Pörgelócig. A 28 távon Margitliget után csak 4-5 szalagot raktam ki, mind a piros mind a piros+ jól van jelezve.

PKB útvonala

Mindenki: A Művelődési háztól elindulva, (Utunk első pár kilométere aszfaltos utcákon, belterületen vezet.) jobbra felfelé megyünk az Álmos utcán. Az első keresztutcán (Rózsa) balra kanyarodunk, s ezen egyenesen a végéig megyünk. A Mátyás Király utcát a gyalogosátkelőn keresztezve érjük el, (Itt volt az eddigi rajt/cél) s itt további 100 m után a Teljes táv és a többi kettéágazik!!
A többi táv (12;28;43;):
A 2. keresztutcán jobbra fordulunk. Ezen, azaz a Jókai utcán végigmegyünk, majd egy kicsit jobbra tartva továbbra is fel, a Madách utcán érünk el a dombtetőre. Továbbmegyünk egészen az utca legvégéig, majd itt balra kanyarodunk. Kb. 100 méter után végre elfogy az aszfalt a talpunk alól. Még 100 méter és jobbra lezúdulhatunk a meredek földúton a Barát-patak völgyébe.

Teljes táv:  az 1. keresztutcán balra fordulunk, a Szilágyi E. utcán át érünk ki a HÉV-állomásra. A kerítés szélén jobbra fordulunk és 100 m után keresztezzük a HÉV-síneket. A Bihari János utcán lemegyünk egész a Dera patakig, s a túloldalán balra elindulunk mellette. A 2. betorkoló utcán, a Katona Sándor utcán végigmegyünk, s a Szentendrei úton balra fordulva ismét keresztezzük a síneket. 150 m után a forgalmas Szentendrei úton átkelünk és a Béke úton elindulunk lefelé a rétre. A lejtő alján kiérünk a városból és továbbra is egyenesen megyünk az első beton hídig. Itt az eddigi út picit balra elhúz, de mi haladjunk továbbra is egyenesen a kerítés mentén. Itt idén bozótirtás történt. A kerítés és az út végén jobbra megyünk, majd 300 m után a töltés túloldala mentén balra. A töltésre az S-kanyarnál megyünk fel, s egy újabb jobbkanyar után--továbbra is a töltésen-- megcélozzuk a távoli HÉV-síneket (1,2 km). Óvatosan keresztezzük! Majd továbbra is egyenesen megyünk a töltés mentén. 300m után jobbra egy kis fahídon keresztezzük a Dera-patakot, majd a töltés túloldalát megmászva megpillantjuk az aszfalt utat, melyen végigmenve kiérünk a főúthoz. Csaknem szemben található az ipartelepi átkötő út, mely felé tartunk.
Óvatosan átkelünk a főúton és a szemben lévő jobb oldali járdán folytatjuk utunkat. A Ford kerítéséhez érve jobbra fordulunk, majd a sarkon balra, és így hátulról kerüljük meg ezt a telephelyet. A budakalászi bekötőutat is óvatosan keresztezzük, és ismét aszfalton folytatjuk utunkat az ipartelepi úton. (Bár a tábla tiltani fogja az áthaladást, nekünk engedélyezték.) Egy kisebb balkanyar után az aszfalt a kerékpárút felé kanyarodik, majd az irodaépület mellett is elmegyünk, és a parkolónál megcélozzuk a vas oszlop sarkát. Ezután jobbra kanyarodunk a kerékpárútra. (Vegyük figyelembe: itt a kerékpárosok az urak!)  500 m után elérjük az ellenőrzőpontot (8,5 km). A pontot Budakalász felé hagyjuk el, s 900 m után a Szentendrei úton jobbra kanyarodunk. Itt végig Budakalász szélső házai mentén haladunk a határon. 700 m után balra a szélső Zrínyi utcába kanyarodunk, és azon megyünk végig. . A végén a HÉV-síneket  úgy keresztezzük, hogy balra visszamegyünk a biztonságos átjáróig  majd a forgalmas Pomázi utat keresztezve a túlsó járdán jobbra fordulva megyünk
tovább 400m-t, majd balra a meredek Domb utcára fordulunk és felmegyünk egész a legtetejére. Itt megint balra fordulunk, s kb. 300m után a Taván dűlő sarkán jobbra fordulunk. 300 m után ismét jobbra, majd hosszan egyenesen, míg szemben beérkezik a rövid távok útvonala.
(Itt csatlakozik vissza a többi táv {Lásd fent})
Itt mi balra lezúdulhatunk a meredek földúton a Barát patak völgyébe.
A lejtő alján a természetvédelmi tábla mellett jobbról elhaladva a beton oszlopnál keresztezzük a patak medrét. Továbbmegyünk még 70 métert, majd a karámok között élesen jobbra fordulunk. Utunkat a patakvölgyben egy ártéri réten gyönyörű környezetben folytatjuk. Ahol a rét véget ér, az út enyhén balra húz, s mi beérünk a fák közé. Itt ellenőrző hely várható.
A  válasz felírása után a kiszáradt patakmederben tovább indulva néhány méter után balra egy rövid kaptatón felmászunk, s el is hagyjuk a medret s a város határát.
Az utunk először egy volt réten vezet, melyet mindenfelé ösvények kereszteznek. Mi itt  nagyjából délkelet felé tartunk, majd később délnek. Erre-felé már magas bozótoson, embernyi széles csapáson haladunk.  Ha jól követtétek a leírást, kiértek egy széles útra, itt jobbra kell tartani, és hamarosan meglelitek a zöld sávot majd a sorompót is. Innen a fenyves oldalában vezet az utunk a következő ellenőrző pontig.
Frissülés után a pontot északnyugat felé hagyjuk el a Kevélyekkel párhuzamosan. Kb. 500 m után egy útkereszteződésben derékszögben balra kanyarodunk és megkezdjük megmászni a Kevély oldalát. Az intenzív emelkedőt  csak egy elhagyott kőbánya előtti visszafordító szakítja meg, de utána az út ismét emelkedik egész az emlékműig, mely egyben pont is. Itt az ösvénytől jobbra öt méterre meglelhető a válasz. Nem érdemes megpihenni, hiszen „egy-két percnyire” kilátóhely pihenővel található. Vigasztaljon mindenkit az a tudat: „Jó darabig ez lesz a legmagasabb pont a túránk során. Pihenés után csak 100 m-t kell megtenni és ismét megállhattok, ha időtök és kedvetek van rá. Balra fel egy kis csapás vezet fel a zöld lyuk barlanghoz. Nem kötelező felmenni, de ha már itt vagyunk…
Továbbmenve még 100 métert elbúcsúzunk a zöld sávtól. Jobbra lefelé kanyarodunk s figyeljük a szalagozást. Mielőtt (5m) az út betorkollna egy alatta futó  széles másikba, ösvény indul élesen balra. Keresztezi az alsó utat, majd egy-két árkot, végül egy szekérútba torkoll. Itt balra kicsit felfelé kell menni kb. 20 métert a kanyarig, s ott jobbra folytatódik tovább az ösvény. Ha sikerült követni a kacskaringós részt, hamarosan egy magasles romjai mellett haladunk el. Ellenkező esetben ajánlatos visszamenni az utolsó szalagig! A romtól pár méterre visszaérkeztünk Pomáz határához. Innen hosszan egyenesen megyünk lefelé. Az erdő sarkán bal felé kanyarodunk, (Ellenőrzőpont) s a következő több mint egy kilométeren tartjuk ezt az irányt. Az út később enyhén kanyarog, emelkedik, s a balról becsatlakozó szekérút  utáni lejtés is jelzi, közeledünk a Majdán-nyereghez.
A Majdán-nyereg előtt (gázvezeték  nyiladéka után) élesen jobbra fordulunk, és nemsokára ereszkedni kezdünk a völgybe az elektromos távvezeték nyiladéká-ban. 300 m után a távvezetékről lekanyarodunk, de továbbra is a lejtő alja felé haladunk, mígnem jobbról kerítés határolja az irtást. A kerítés végén az út emelkedni kezd. Maradjunk továbbra is ezen a kelet felé menő úton, míg fel nem érünk. A domb tetején balra kanyarodunk, s ezen a széles földúton haladunk több mint egy kilométert. Keresztezve a sárga sávot az Oszoly-csúcsot a sárga háromszögön érjük el. Ellenőrzőpont.  Szép kilátás nyílik Csobánkára.
Rövid pihenő után visszaindulunk a sárga háromszögön, majd  balra a piros háromszögre átfestett jelzésen  haladunk tovább. Ez az ösvény egy másik sziklára visz ki minket (Oszoly-orr), közvetlenül a margitligeti pont fölé. A sziklára kimenni nem kötelező, de megéri.
További útvonalunk az igen meredek piros háromszögön vezet le a piros sávra, majd a ott jobbra  a piroson tovább a pontig, mely szintén Csobánka és Pomáz határán van. Az út és a patak találkozásánál meg is érkeztünk Margitligetre  (Itt van a félkör célja )  ahol az ellenőrzőponton tett látogatásunk után elköszönünk a fél és kiskörösöktől.
28  (Kiskör) Táv:. Mi a 28 km-es távon Végig jelzett úton!!! jobbra tovább megyünk a piroson az aszfaltút mellett, az elágazásban balra Dobogókő felé, majd a csikóvári elágazásban jobbra, s innen hamarosan balra betérünk az erdőbe. Az erdőben, nagyjából a dobogókői műúttal párhuzamosan megyünk kb. 500 m-t, majd egy T elágazásban nem egyenesen, hanem felfelé indulunk. Ez az út később szintén kanyarogva, de nagyjából szintben halad Dobogókő irányába. Kb. 900 m után egy patakon átkelve megérkezünk a Holdvilág-árok aljához, a piros+ -hoz. Itt jobbra, innen a gerincig ezen megyünk tovább.(Aki akar, mászhat a létrán, aki nem, az mehet a lépcsőn.) Vigyázat, ez veszélyes hely!!! A felső barlang után hamarosan visszaereszkedünk az árokba, majd a túlsó oldalán kimászva, akinek szüksége van rá, meg is pihenhet a padokon. Enyhe emelkedővel folytatjuk utunkat, mely egyre meredekebb lesz. (Lehet, pár embernek eszébe jut: Mit keresek én itt? Normális vagyok? Annak idején, nekem is eszembe jutottak ilyenek, de néha még ma is.) Előbb-utóbb minden meredeknek vége, mi is felérünk a Csikóvári-nyeregbe.(17,5 km)

Nagykör és Teljes: Margitligettől először 70 métert visszamegyünk Csobánka felé, majd jobbra fordulunk és a hídon átmegyünk. Utunkat ebben az utcában folytatjuk végig, majd derékszögben balra felmegyünk a tetőre. Itt jobbra fordulunk a földúton, és hosszan egyenesen megyünk.
600 m után egy balról érkező úton lekanyarodunk. A völgyben (mielőtt keresztülmennénk a patakon) élesen jobbra elfordulunk, s kb. 1 km hosszan megyünk, majd mikor már elhagytuk a 2. magaslest is és az út szorosan a bozótos szélén megy, balra egy rét nyílik. Na, mi itt balra  lekanyarodunk, keresztül megyünk a kis réten és  a sorompónál átkelünk a patakon. A túlsó oldalon 30m után a T elágazásban kanyarodjunk jobbra, majd a következő  három kilométeren tartsuk is ezt az irányt. Közben  kb. félúton lesz egy elágazás a patak felé, de mi továbbra is egyenesen menjünk a vadászles mellett. Hamarosan be is érünk az erdő szélére, balról vadkerítés kíséri utunkat. Mikor ez a szekérút becsatlakozik a kék sávba, már csak háromszáz métert kell megtennünk közben a patakon ismét átkelve, s már meg is érkeztünk a Szurdok ellenőrzőpontra. (30 km)
”Tankolás” után a parkolóba vezető aszfaltúton indulunk el, majd keresztezve a főutat az árok átugrása után balra felfelé haladunk az úttal párhuzamosan 800 métert. A sorompóhoz érve megkezdjük  a mászást a kék+ -on előbb a Szentkútig, majd tovább a Morgó-hegy kemény kaptatóján. Mielőtt felérnénk, a kék+ élesen balra kanyarodik, és innen nagyjából szintben fut az út a sárga- jelig, majd a kettő együtt halad 10-20 métert, ahol a sárga sáv egy szekérútban folytatódik a kék plusz jobbra, merőlegesen megy tovább. Lefelé menet keresztezünk egy széles erdei utat, s a lejtő alján elérjük Pomáz határának újabb részét: a Bükkös-patak felső részét. Sokáig ez a patakmeder lesz a határ. Mi pedig hol az egyik, hol a másik partjához minél közelebb próbálunk haladni. Átkelve a medret a túlsó parton  a kék + egy széles szekérúthoz ér és azon folytatódik.
 Mi viszont jobbra elhagyjuk a jelzést, és kelet felé enyhén lejtős jelzetlen (szalagozott) úton megyünk tovább. 700 m után egy vadászleshez érünk. Még kb. 50 m, és az útról ott térünk le (egyenesen), ahol az balra kanyarodik. Keresztül megyünk megint a patakmedren (ismét pomázi földön vagyunk), s a következő kis tisztás bal szélén leljük meg a folytatódó szekérutat. 300 m múlva egy kanyarban megérkezünk a ''Kőkapuhoz'', ellenőrző pont. A kanyar után folytatjuk utunkat, mely egy kisebb bukkanó után ereszkedni kezd. Az út menti növényzet változik csakúgy, mint a szintmagasságunk, mely enyhén hullámosan lejt, de az útirányunk körül-belül keletnek tart ezen az erdészeti úton  a patakmeder mentén. Egy kilométer után a medret egy kis hídon keresztezzük, és egy kisebb tisztáson becsatlakozunk az országos. kék  ágába. Itt jobbra, egyenesen megyünk a friss jelzések mentén, s háromszáz méter után jobbról megérkezik a piros sáv. 250 métert együtt megyünk rajta, majd ahol a piros balra elmegy, mi megyünk tovább egyenesen. a kék + -on . Utunk hamarosan aszfalton folytatódik, de 330 m után jobbra letérünk a tisztásra. 600 m után balra kanyarodunk, de 50 méter után a kerítés mentén  jobbra.
200 m múlva a Lenkó emlékműnél keresztezzük ismét a Bükkös patakot. A Kárpát forrásig ezt még eljátsszuk párszor. Az ellenőrző pont (39 km) után hamarosan egy módosított útvonalra térünk rá! A kék sáv balra felkanyarodik Pilisszentlászló felé, mi pedig jobbra lemegyünk a tisztásra az új kék+-on. A tisztás közepén jobbra bemegy az út, keresztezi a Bükkös-patakot és meredeken elindul egy fiatalosban felfele. 350 m után felér egy szintbefutó szekérútra, ahol balra kanyarodunk, majd 100 m-re a szekérút kettéágazik, mi a jobb oldali ágán megyünk enyhén felfelé. 800  méter után jobbra be a fiatalosba, hogy aztán tovább mászhassunk a Kármán forrásig további 250 métert. Innen nagyjából szintben  haladunk a sárga sávig majd azon tovább a Lajos forrásig. Itt érdemes erőt gyűjteni, mert újabb "felfelé"indul, ezúttal a zöld háromszögön. 700 méter után fent is vagyunk a Bölcső-hegyen, mely Pomáz és Szentendre határpontja és Pomáz legmagasabb csúcsa. Innen visszafordulunk, majd egyenesen megyünk 250m-t, egy tisztás széléhez érünk,  ahol folytatjuk utunkat végig a zöld háromszögön  melyen szűk 1 km után el is érjük a  Csikóvári-nyereg ellenőrző pontot  melyet mostanában Pörgelócnak hívnak. (43,8 km) (Itt csatlakozik vissza a 28 táv) A pont után jelzést váltunk. a piros□-et követve megyünk 350 m-t, majd az erdőszélen derékszögben lekanyarodunk Pomáz felé, s a következő 400 m-en követjük ezt a jelzés nélküli szekérutat az erdőszélen. Közben keresztezzük a sárga+ -t majd egy rövid időn át a kék+ on megyünk. A sűrű fiatalosnál elhagyjuk a kék+ -t és balra kanyarodunk és további majd fél kilométeren keresztül követjük ezt az irányt. Mikor megérkezünk a Parkerdő eligazító táblájához, keresztezzük a sárga sávot és rögtön balra letérünk egy széles kocsiútra. Ötven méter után ezt a széles utat jobbra el is hagyjuk, és betérünk az erdőbe. A keskeny kanyargós ösvény a Cseresznyés-árok mentén halad. Miután az ösvény keresztezi az árkot, mi letérünk a sárga +- ról és jobbra egy szalagozott szekérúton 300 m-t megtéve megérkezünk a Vasas szakadékhoz vezető  sárga barlangjelzéshez. Balra 300 m, és meg is érkeztünk a következő ellenőrzőponthoz (47 km). Innen visszafelé megyünk a sárga sávig, majd a baloldali ágán folytatjuk utunkat az 1,5 km-re lévő Kőhegyi turistaházhoz, mely a következő ellenőrzőpont. (48,5 km) A pecsét begyűjtése után a házat balra megkerülve nem a szokásos úton jutunk vissza Pomázra, hanem túránk nevéhez híven Szentendrével közös határon ereszkedünk le. . A sárga sáv jelzésen indulunk el a háztól,  majd rögtön jobbra letérünk róla és még egyszer jobbra kanyarodva elmegyünk  egy kegyhely mellett 300 m után az út főága balra lemegy, de mi tartsunk továbbra is egyenesen. Hamarosan egy mélyútban találjuk magunkat, melyből 500 m után balra kijövünk. Egy darabig az ösvény nagyjából szintben megy, majd egy jobbkanyar után lefelé megyünk. Az út kiszélesedik, beér a hétvégi házak között vezető murvázott útra, mely levezet minket az aszfaltútra, amely a Kőhegy lábánál köti össze Pomázt Szentendrével. Itt jobbra fordulunk és elindulunk az út bal szélén a KRESZ szabályának megfelelően. 500 száz méter után a nyárfásnál egy széles úton balra lekanyarodunk. Ezen az úton megyünk végig, majd jobbra kanyarodunk.(Itt már jártunk) Ez egyenesen visszahoz minket Pomázra. Az út végén keresztezzük a fő utat (Mártírok útja) majd itt  jobbra kanyarodunk!!! 300 m után megérkezünk a Hősök terére, ahol balra megyünk tovább 100 métert a gyalogátkelőig. Itt átmegyünk a József A. utca túloldalára, majd még 30 méter és a patakparton  érkező Huszár utca túloldalán jobbra kanyarodunk. 30 méter megtétele után balra már látjuk a 100 méterre lévő Művelődési Házat mely a  célunk..

Oldal: PKB útvonalleírás
A POMÁZ KÖRÜL-BELÜL Teljesítménytúra hivatalos oldala - © 2008 - 2024 - pomazk-b.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.